Volwassenen
Het is een klus om verder met het leven te gaan na een verlies. Wanneer je een (plotseling) verlies op je pad krijgt is het vaak moeilijk om je ‘gewone leven’, waarin je verschillende rollen vervuld, weer op te pakken. In deze (individualistische) maatschappij is het tegenwoordig wenselijk om alle ballen hoog te houden en een perfecte werknemer, partner, moeder, vriendin/vriend of familielid te zijn. Men is gewend positieve ervaringen te delen op bijv. social media, wat maakt dat je je eenzamer kunt voelen in het verdriet. Je kan in de ‘overlevingsstand’ doorleven, maar dit kan je ook opbreken na verloop van tijd.
Kinderen
Voor kinderen is het nog vaak moeilijk om woorden te geven aan de warboel aan gevoelens die in het hoofd, lijf en hart omgaat. Meestal laten ze dan met gedrag zien dat ze niet lekker in hun vel zitten. Enkele voorbeelden zijn: sneller huilen, stiller worden, sneller boos worden, terug vallen naar kinderlijk gedrag en verandering in eet- en slaapgewoontes.
Werkvormen
Aangezien ‘praten over…’ niet bij iedereen past, zorg ik dat ik mijn werkvorm hierbij aansluit. Het zal helpen om inzicht te krijgen in je rouwproces, je leert welke technieken je helpen, je ervaart wat je rust en vertrouwen geeft om het leven ‘samen met je verlies’ verder vorm te geven.
In mijn sessies let ik op een balans van inspanning en ontspanning. Door te bewegen met je lijf kan je beter bij je emoties komen en worden ‘gelukshormonen’ gestimuleerd. Ook zal ik technieken leren om te ontspannen, zodat het cortisol gehalte wordt verlaagt (vermindert de stress respons) en het endorfine gehalte wordt verhoogt (positiever voelen).
Enkele voorbeelden
- In de natuur wandelen
- Taarten maken (de levens-taart): om te laten zien hoe je je van binnen voelt en hoe je je van buiten laat zien.
- Creatieve werkvorm (verven, kleien, tekenen): helpen om dichter bij je emoties te komen zonder woorden eraan te verbinden.
- Boksen: om boosheid uit het lijf te krijgen. Liever op een gecontroleerde manier op een boksbal, dan in de thuis- of school situatie.
- Duplo: om met een afstand (moeilijke) situaties na te spelen.
- Ontspanningsoefeningen: om een ‘leeg hoofd’ te krijgen